poniedziałek, 12 grudnia 2011

Terence Wright - Narracja telewizyjna, a film etnograficzny


Terence Wright, ur. 1952, Oxfordshire, Anglia. Młodość spędził w miejscowościach Shipton i Milton-under-Wychwood. Ukończył studia na Chelsea School of Art (sztuki piękne) oraz University of Oxford (etnologia). Uzyskał doktorat za pracę z zakresu fotografii i multimediów.
Wykładowca sztuk medialnych na Uniwersytecie w Luton i profesor w National Film & Television School.
Jest autorem m.in wielu artykułów z zakresu antropologii i etnografii publikowanych w kwartalniku Konteksty.
 ____________________

W artykule pt. "Narracja telewizyjna, a film etnograficzny" porusza problem tzw. "dobrej telewizji". Telewizja stwarza nam wiele możliwości, m.in sfilmowanie zanikających kultur czy rozwój świadomości dotyczącej problemów etnicznych i ekologicznych. Etnografia telewizyjna opiera się głównie na "oczywistości" samego obrazu, nie zostawia nam zbyt wiele miejsca na interpretację. Klasycznej narracji etnograficznej używa się nawet dość często, by usprawiedliwić pokazywanie ciągu scen, które są na swój sposób interesujące. 
     Narracja to opowiadanie pewnej historii, zatem film narracyjny to taki film, który opowiada pewne zdarzenie. W przypadku telewizyjnego filmu etnograficznego pojawia się pewien problem, otóż film rodzi się w istniejącym, realnym świecie, a proces montażu czy selekcji materiału filmowego stwarza w pewien sposób nowy świat. Zatem zamierzenia twórcy filmu mające na celu ukazanie realizmu są  z góry niweczone ze względu na konstrukcję filmu.
      Film antropologiczny wymaga od widza posiadanie już pewnych informacji. Tego typu "poważny" film, jest skierowany do nielicznej grupy odbiorców, nie jest nastawiony dla odbiorcy masowego. Narracja opisuje pewne wydarzenia czy historię, a narrator odgrywa rolę niewidzialnego eksperta, który uzupełnia film swoim komentarzem. Treść może zostać zaburzona przez wtargnięcie w nią obserwatora. 

"Biały człowiek jako badacz może chcieć ujrzeć świat takim, jaki był przed jego przybyciem, ale my zobaczymy jedynie reakcję tego świata na przybycie pierwszego białego człowieka. Wszystko zatem opiera się na rekonstrukcji sytuacji, wyobrażeniu sobie, jak ten świat wyglądał, gdyby jego tam nie było".

W telewizji narracja staje się skutecznym sposobem na utrzymanie uwagi widzów. Umberto Eco pisał: "[...]  prowadzą czytelnika po z góry określonej ścieżce, umiejętnie wykorzystują efekty, aby wywołać żal lub strach, podniecenie lub depresje w odpowiednim momencie. Każdy zwrot akcji budzi oczekiwania, które jej dalszy tok zaspokaja".

Jedną z zalet telewizji jest możliwość szerzenia na szeroką skalę informacji. Aż 25 % studentów etnografii wybrało ten kierunek dzięki tv. Telewizja wpływa również na rozwój czytelnictwa, ponadto jest w stanie pokazywać najnowsze zjawiska i trendy. Znaczenie antropologii wizualnej stale wzrasta, a tylko nieliczny twórcy zdają sobie sprawę z możliwości jakie daje film i w pełni je wykorzystują....

_____________________
Sylwetka TW - Muzeum Fotografii
Okładka, Spis treści.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz